Skip to content

Proportions

Putto-XL-20180723_small

Putto XXL

Oil on canvas

200x400cm – 2018

Carbidic1-110x195-2018

Carbidic I.

Oil on canvas

110x200cm – 2018

Carbidic2-110x195-2018

Carbidic II.

Oil on canvas

110x200cm – 2018

Careye

Oil on canvas

100x100cm – 2019

Puttod

Oil on canvas

100x100cm – 2019

Puttofall

Oil on canvas

100x80cm – 2019

Carneck

Oil on canvas

100x100cm – 2019

 

Figuratív vagy nonfiguratív?

 

Kőszeghy Flóra festményeiről nehéz megmondani mit is ábrázolnak. Mégis érezhető a tudatos vonások mögött rejlő határozottság, ami a konkrétumok előzetes jelenlétét sejteti. Ennek ellenére a kép végül egy absztrakt kompozícióként működik. Éppen ez a művész szándéka, aki csupán arra használja a fotót vagy a fotókból készült kollázst, hogy a képi tér kompozíciós rendjét feszesen tartsa. Ezen túlmenően azonban a gesztusok és az anyag vagy színhasználat már egy esztétikai és érzelmi teret nyit meg. A látszólag ellentétes gondolkodásmódok ütközéséből keletkező feszültség a képek léptékéből adódóan is újszerű. A nagyítások a terekkel interakcióba lépve a néző látóterének léptékkel kapcsolatos asszociációit is használják. A kereső szem olyan kiindulópontokat keres, amik mentén megfejtheti a látványt. Fontos a művésznő számára, hogy a képek a felismerhetőség határán legyenek. A színek, a geometria és a lépték egyaránt fontos ebben. A sajátos ecset illetve festékhasználat is a koncepció része. A határozott gesztusokkal dolgozó festőnő kifejlesztette saját olajvászon technikáját, melyet a kép témájától függően alkalmaz. Elmélete szerint a megsárguló híg olaj a festmény bőrszerűségével erősíti annak életteliségét. Ez egészül ki a folyamat során elmosódó formák véletlenszerűségével, ami a művész tudatának megengedett kikerülését segíti. A szándékosság a kompozíció megalkotásakor fontos, ez adja a kereteket. Ezen felül azonban a festőiség és annak esztétikája egy kontrollálatlan térben engedi alakulni a képet. Más képeken a lazúros felületek illetve az erőteljes gesztusokkal megfestett formák játéka jellemző, ami szintén a kép anyagszerű viselkedéséről szól.

 

Figurative or nonfigurative?

 

Flora Kőszeghy’s paintings make it difficult to tell what they are depicting. Still, there is a sense of awareness behind the intentional gestures, which suggests the pre-presence of something particular. Nevertheless, the picture finally functions as an abstract composition. This is precisely the artist’s intention. The use of the photo or the collage made of photographs keeps the compositional order of the painting tight. In addition, however, gestures, material or coloring open up an aesthetic and emotional space. The tension arising from the collision of seemingly conflicting modes of thinking is novel due to the scale of the images too. Enlargements in the spaces interact with the viewer’s scale associations. The searching eye looks for starting points that can be deciphered in the scene. It is important for the artist to have the images on the edge of recognizability. Colors, geometry and scale are equally important in this. The use of special brushes or paint is part of the concept. Flóra Kőszeghy is a painter who works with decisive gestures. She has developed her own technique of oil painting, which she uses depending on the subject of the image. According to her theory, the layered dilute oil strengthens the vitality of the painting while its fluidness creates striped and blurred surfaces. This helps to avoid excessive awareness. Intentionality, while creating a composition, is important, it designates the frames. Furthermore however this painting technique and it’s aesthetics allow the image to evolve in an uncontrolled way. In other images, the play of stained surfaces and strong forms of gestures is present, which is also about the materiality of the image. Finally all paintings have a strong and dinamic aura, which is deriving from the artist’s personalitiy.